Wednesday, April 14, 2010

Salam...
Dalam hidup ini kalo tak ada ujian dan dugaan memang tidak lengkap hidup.
Bergantung pada diri individu tersebut dlm menghadapi sesebuah ujian dan dugaan. Ketahui lah bahawa dugaan itu yang akan membawa perjalanan hidup ini lebih maju ke hadapan. 
Sama juga seperti seorg pelajar yang menjawab peperiksaan tetatpi selalu mendpat markah yang terbaik, dia tidak pernah merasa gagal dlm hidup dia, oleh sebab itu, apabila dia mendapat markah yang terendah, dia tidak dpt terima kenyataan dan sentiasa menanggap bahawa diri nya adalah betul.
Begitu juga dgn ujian di dinuia ini, seandainya diri kita tidak pernah melalui masalah, apabila masalah tiba2 dtg maka diri kita tidak pandai menyelesaikan masalah tersebut walhal ia hanya simple problem saja. 

Kadang2 susah untuk kita menilai diri seseorg walaupun telah lama berkenalan. 
Kdg2 perkenalan yg memakan masa berpuluh2 tahun itu  belum pasti lagi bahawa kita telah mengenali hati nya dgn baik skali. dan kdg2 perkenalan yg setahun jagung itu lah yg kekal lama dan membawa kepada kehidupan yg lebih baik.

Professional....
apa yg kita faham dgn maksud professional?? adakah professional itu pd luaran saja? atau luaran dan dalaman.. Kdg2 sikap professional ini kita hanya nmpak luaran saja dan kita dpt tgk dri segi cara dia berfikir, berckp, handle masalah, personality seseorg itu, akan menampakkan bahawa dia adalah professional..
tetapi, bg saya tidak semua nya begitu.. kerana untuk mengetahui samada dia adalah professional atau tidak, bekerja lah bersama dgn nya.. anda pasti akan mengetahui samada dia seorg yg professional atau tidak..
org yang professional tidak mencampur adukkan antara personal problem dgn kerja nya.. dan dia pndai bermain dgn emosinya serta tegas dan besungguh2 dalam melakukan apa yang ditugaskan. Bukannya tensioan tanpa sebab yg tidak diketahui oleh rakan sekumpulan....
Sekian.....

No comments:

Post a Comment